Jongeren kijken veel naar het mediaplatform YouTube. Als gevolg daarvan bekijken zij veel video’s.
Documentaires, influencers, sportwedstrijden, films, muziekvideo’s en nog veel meer. Waardoor zij onbewust beïnvloedt worden. Het veranderd de manier hoe zij naar zichzelf, naar andere leeftijdsgenoten en naar de maatschappij kijken. Maar ook hoe zij tegen rollenpatronen en imago aankijken wordt door YouTube beïnvloed. Ook het camerastandpunt heeft effect op de kracht van de videoclip.
In de workshop Planet YouTube gaan leerlingen op YouTube op zoek naar een videoclip die zij zelf gaan analyseren en ontleden. Hierbij worden vragen beantwoord, als: Welke boodschap geeft de regisseur af? Waarom neemt de camera een bepaald standpunt in? Welk rollenpatroon nemen de mensen in de video aan? Daarna gaan zij in groepjes met behulp van green screen filmtechniek de gekozen clip naspelen of hier een eigen interpretatie aan geven.
Nadat alle video’s opgenomen zijn kan er gereflecteerd worden op elkaars werk.