Marktplaats Cultuureducatie Kunst Erfgoed Techniek Media voor Bernheze en Oss
Powered by
Toveren met taal
TheaterLiteratuur

U herinnert zich vast nog die leerkracht die zo meesterlijk kon vertellen. Weet u dat kinderen ook als geboren vertellers de school binnen komen. Lezen of schrijven kunnen ze nog niet, maar vertellen wel. En toch horen we van verschillende kanten dat het met de taalvaardigheid van onze kinderen niet zo goed gesteld is. Er lijken steeds meer kinderen te zijn die een taalachterstand hebben.


Onze kinderen leren praten door te praten. Ze leren mondelinge taal begrijpen door te luisteren en al pratend en luisterend bouwen ze op eigen kracht taalkennis op. Ze geven vorm, kleur, ritme en beweging aan hun eigen verhaal.


‘Toveren met taal’ sluit aan bij dat aangeboren vermogen waarmee de leerlingen de school binnenstappen. Meesterverteller Adrie Gloudemans van Verteltheater WatverteljeMenu komt bij u op school en vertelt een kort verhaal. Dan gaat hij met u en de kinderen in gesprek. Vervolgens laat hij een flink aantal makkelijk te vertellen (volks)verhalen achter waarmee de leerlingen en de leerkracht aan de slag kunnen.

In een paar stappen, waaronder het lezen van, of luisteren naar de verhalen, het uitkiezen van favorieten en het maken van een verhaalplattegrond, leren de kinderen hoe ze kunnen werken aan een verhaal dat ze willen gaan vertellen.

Vervolgens komt de meesterverteller nog twee keer bij u op school om het creatieve proces te begeleiden en u en de leerlingen te laten zien hoe je zo dicht mogelijk bij het ‘natuurlijke vertellen’, dicht bij de natuurlijke taalverwerving kunt blijven.

Al doende kunnen kinderen de noodzakelijke taalvaardigheden leren. Ze kunnen dingen zelf ontdekken en hun verbeeldingskracht aanscherpen, want een verhaal kun je fluisteren, uitrekken, schreeuwen,
 hard of zacht maken, laten sluipen, laten zuchten, draaien en wervelen. Woorden krijgen ritme, zinnen worden muziek en een verhaal wordt een dans. 

Al doende leer je van een verhaal ‘je eigen verhaal’ te maken

Daarom is de werkwijze van ‘Toveren met taal’  ervaringsgericht met de meesterverteller en de leerkracht als coach.

‘Toveren met taal’ stimuleert de verbeeldingskracht en brengt kinderen in contact met de oudste vorm van cultuuroverdracht: het vertellen van verhalen. ‘Toveren met taal’ sluit aan bij de kerndoelen van het basisonderwijs (taalontwikkeling, leesbevordering, cultuureducatie).


Op deze manier ondersteunt meesterverteller Adrie Gloudemans de ontwikkeling van mondelinge taalvaardigheid bij u op school.

Beoordeeld met een 9.1 Bekijk de reviews
Aanbieder Verteltheater Watverteljemenu
Ontwikkeld voor Groep 6, Groep 7, Groep 8
Rol leerlingen Actief, Receptief, Reflectief
Maximaal aantal deelnemers 40
Kosten U dient ingelogd te zijn om de kosten in te zien.
Tijdsinvestering 3 contactmomenten in de klas
Benodigde materialen wordt aangeleverd
Benodigde ruimte klaslokaal
(Rij-)ouders / verzorgers mogen de activiteit bijwonen.
Downloads