Marktplaats Cultuureducatie Kunst Erfgoed Techniek Media voor Bernheze en Oss
Powered by
Tekenwijs

Tekenen is de weg naar een ander soort denken. Je gedachten worden vrij en op het platte vlak kan echt bijna alles; een vliegtuig onder water, een spin met dinosauruspoten, een trap die tot de maan reikt..... je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het tekenen. Daar heb je soms wel wat hulp bij nodig, want hoe teken je nu een trap op een papier, zodat het er dan ook werkelijk uit ziet als een trap? Daar help ik bij. Niet teveel, want soms is zelf proberen veel leerzamer. Ik maak vaak mee, dat jullie tot hele originele oplossingen komen, die je niet had bedacht als ik je had voorgedaan hoe het "moet". Stiekem kun je zelf al enorm veel en ontdek je aldoende wat je met al die vormen, lijnen, kleuren en vlakken kunt maken. 


De kinderen werken met materialen, die veel vrijheid bieden tijdens het tekenen. Mijn voorkeur gaat uit naar zachte pastel, houtskool, wasco, vetkrijt, ecoline, waterverf en oude tijdschriften.


Aan het einde van een opdracht, evalueer ik de tekeningen die de kinderen gemaakt hebben graag met hen. Hier is niet altijd tijd voor maar ik streef ernaar dit wel te doen, omdat de kinderen dan ook even de kans krijgen, om rustig naar elkaars werk te kijken en zelf te benoemen wat hen opvalt aan bepaalde kleuren, vormen, lijnen, vlakken of voorsteliing.

Ze leren ervan, om even stil te staan bij wat ze gemaakt hebben, voordat ze weer doorgaaan naar de volgende opdracht.  


Ik bied in samenwerking met de groepsleerkracht een 3-tal 2D beeldende lessen aan, die gericht zijn op experimenteren en op het stimuleren van het eigen beeldend proces binnen het vak 2D beeldend. Mijn doelstelling is, dat ook de leerkracht voor zijn eigen beeldende lessen hier iets van opsteekt.

Aanbieder S.A.Rah -beeldend werk-
Ontwikkeld voor Groep 3, Groep 4, Groep 5, Groep 6, Groep 7, Groep 8
Rol leerlingen Actief
Maximaal aantal klassen 1
Maximaal aantal deelnemers 32
Kosten U dient ingelogd te zijn om de kosten in te zien.
Tijdsinvestering 3 x 60 minuten
Benodigde ruimte De voorkeur gaat uit naar een handenarbeid lokaal, maar als dat niet voorhanden is, kan het ook in het klaslokaal.
Het is niet de bedoeling dat (rij-)ouders / verzorgers de activiteit bijwonen.