Marktplaats Cultuureducatie Kunst Erfgoed Techniek Media voor Bernheze en Oss
Powered by
Vertel eens: Verhalen verbeelden
TheaterLiteratuurCultureel erfgoed


​​​​​​​EEN VERHAAL IN WOORD, BEELD EN SPEL

Verhalenverteller Mieke Aalderink leidt leerling en leerkracht rond in de inspirerende en wonderlijke wereld van het verhaal.​​​​​​​

Doel
De leerlingen ontdekken hoe leuk het is met verhalen en woorden te spelen. Ze genieten van een vertelling en ontdekken het avontuur dat leidt naar een nieuw verhaal.

Uitdaging
De leerlingen maken verhalen in woord en beeld. Ze genieten van een verhaal en durven te fantaseren. Ze luisteren en kijken naar elkaars verhalen. Ze worden nieuwsgierig naar meer.

Start
Elke workshop start met een kort verhaal (een mini-voorstelling). Dit kan aansluiten bij het thema van het moment, zodat er verbinding ontstaat met de actualiteit in de klas.

De workshop
De leerlingen gaan ontdekken hoe een verhaal in elkaar zit. Ze luisteren, spelen en bewegen met de verteller mee. Met een koffer vol spannende spullen, kleurige kaartjes of het vertelde verhaal gaan ze aan de slag. Aan het eind van de les(sen) hebben ze samen een verhaal gemaakt.

Werkvormen
Spelen, fantaseren, tekenen, zingen, filosoferen, vertellen, dramatiseren, verbeelden, creatief gebruik maken van beschikbare middelen

Hulpmiddelen
Kleurige plaatjes, een verhalenkoffer, tekeningen, diverse materialen uit de klas e.a.

In actie
De leerlingen worden getrakteerd op een spannend verhaal en ontdekken dat meeleven en meedoen een uitdaging is. We gaan kijken wie er mee doen in het verhaal, wat ze doen en hoe ze doen. We zoeken uit waar het zich allemaal afspeelt. Met kleurige plaatjes  of kleine voorwerpen wordt het verhaal nog eens uitgebeeld en naverteld. We gaan, langs een verhaallijn,  ontdekken hoe leuk het is samen een verhaal te verzinnen.

Aan het eind
verbeelden de leerlingen hun eigen verhaal

Kijkje in de klas:
In groep 1-2 wordt druk gegrabbeld in de koffer met kleine voorwerpjes. Wat past er bij het verhaal waar ze net naar hebben geluisterd. “De appel mag er ook bij!” “Maar er is geen appel in het verhaal.” “Toch wil ik de appel, er is een boom. Daar zit ie aan.” Discussie gesloten, de appel mag er bij. Dan gaan we samen onderzoeken welk voorwerpje iets met de verhaalfiguren te maken kan hebben. Of met de plaats waar het zich afspeelt, de gebeurtenissen enz. 
Job: “De draak heeft honger en slokt de appel op.” Zo krijgt de appel toch zijn functie en is het verhaal rond.

Kijkje in de klas:
Groep 3 werkt aan een nieuw verhaal. Samen kiezen ze de hoofdpersoon, de pluchen leeuw die zijn vaste plek heeft op de bovenste plank van de boekenkast. Wat wil de leeuw? Is hij gevaarlijk? Margje: “De leeuw heeft een vriend.” Op de vraag wie dat is, is het antwoord duidelijk: “Ik.” En zo wordt Margje een personage in het verhaal. Over de gebeurtenissen wordt flink gediscussieerd, maar ze komen eruit. De één geeft en de ander neemt en in goed overleg is iedereen tevreden. Het verhaal vindt langzaam zijn vorm én zijn inhoud, de juf schrijft mee. Het begin is er.

De uitdaging

  • Leerlingen verbeelden een verhaal in tekeningen, voorwerpen, drama, spel en geluid
  • onderzoeken wie en wat er meespeelt in een verhaal en proberen deze te typeren
  • zoeken naar de juiste woorden en zinnen om het verhaal en hun eigen ideeën te omschrijven
  • fantaseren over verhaallijnen, gebeurtenissen uitgedaagd door plaatjes, voorwerpen, woorden en spel
  • ontdekken dat ze in staat zijn een verhaal te maken samen met de anderen
  • genieten van het spel met de woorden en zijn trots op het resultaat, een eigen verhaal

De ‘Kijkjes in de klas’ zijn slechts voorbeelden van een grote  diversiteit aan activiteiten

Aanbieder Mieke Aalderink
Ontwikkeld voor Groep 1, Groep 2, Groep 3, Groep 4, Groep 5, Groep 6, Groep 7, Groep 8
Rol leerlingen Actief
Maximaal aantal klassen 1
Maximaal aantal deelnemers 35
Kosten U dient ingelogd te zijn om de kosten in te zien.
Locatie School
Tijdsinvestering 60 minuten Met inleidend kort verhaal Inhoud workshop kan aansluiten op actuele thema’s en biedt de mogelijkheid op onderdelen lesstof te vervangen.
Benodigde materialen Geen
Benodigde ruimte Klaslokaal
Benodigde ondersteuning leerkrachten/ouders/verzorgers Leerkracht neemt actief deel aan de activiteiten
Het is niet de bedoeling dat (rij-)ouders / verzorgers de activiteit bijwonen.