Marktplaats Cultuureducatie Kunst Erfgoed Techniek Media voor Bernheze en Oss
Powered by
Stooom EscapeVRooom
BeeldendMediaTechniek

ESCAPEVROOM: Kunst en technologie onderwijs

Leerlingen van groep 7 en 8 ontwerpen en maken in kleine teams een EscapeVRoom. Ze worden creatief uitgedaagd om puzzels te ontwerpen, 2D- en/of 3D-ontwerpen te maken en ze maken kennis met digitale storytelling, elektronische puzzels en Virtual Reality (VR). 

Als creatieve makers bedenken ze een hoofdrolspeler in een mysterie die een spannend avontuur beleeft. Elk onderdeel van het mysterie bevat een puzzel als hint om verder te komen in het verhaal. De verhalen kunnen heel goed worden gekoppeld aan lopende lesthema's op school. Zo kunnen leerlingen spelenderwijs met actuele lesstof aan de slag en hun ideeën verwerken in een spannend verhaal.

Mediakunst, beeldende vorming en technologie 

Het lesprogramma van de EscapeVRoom bestaat uit 6 zeer afwisselende lessen van 2 uur. Leerlingen van groep 7 en 8 maken kennis met mediakunst, beeldende vorming en technologie. Ze gebruiken een digitaal platform, werken met elektronica en creëren 2D- en/of 3D-objecten. Als afsluiting kunnen ook leerlingen van jongeren groepen de EscapeVRoom ervaren door de mysteries van groep 7 en 8 op te lossen.

Leerdoelen

Creatief denken

Computational thinking

Sociale en culturele vaardigheden

Mediawijsheid

ICT-basis vaardigheden

Samenwerken

Lesopbouw EscapeVRoom

De lessen worden begeleid door een vakdocent van Muzelinck, gekoppeld aan het steamteam van STOOOM.

1.     Spelen en analyseren van een EscapeVRoom, maken van Knutsel Code Puzzels + kennismaking met elektrotechnische puzzels, de Señor Sensor Puzzels.

2.     Bedenken van een spannend avontuur, het mysterie. Kennismaking met het digitale storytelling platform KLC (Kids Love Cards) en bijpassende tekeningen en/of props maken.

3.     Kennismaking met 360° fotografie, tekeningen en/of 3D-objecten (props) digitaliseren en plaatsen in VR360.

4.     Maken van alle hints, passend bij het verhaal. Ontwerpen van Knutselcodepuzzels en combineren met een Señor Sensor Puzzel die ze zelf leren instellen.

5.     Creëren van de complete EscapeVRooms met online storytelling en diverse puzzels en objecten.

6.     Voorbereiden op het EscapeVRoom mini-festival in de klas, leerlingen spelen elkaars game. Aansluitend kunnen jongere leerlingen de EscapeVRooms spelen.

Inschrijven

De start van het project is flexibel. Lessen kunnen gegeven worden op woensdag, donderdag of vrijdag.

Schrijf je in door contact op te nemen met Muzelinck/Henri Elbers: henri.elbers@muzelinck.nl 

Geef in de mail indien mogelijk aan welke periode van het jaar de voorkeur heeft, met hoeveel groepen je wil deelnemen en hoe groot de groepen zijn. 

Voor meer informatie of vragen kunt u ook mailen naar: henri.elbers@muzelinck.nl 

Aanbieder STOOOM
Ontwikkeld voor Groep 7, Groep 8, Voortgezet onderwijs, VMBO 1-2
Rol leerlingen Actief, Receptief, Reflectief
Maximaal aantal deelnemers 35
Kosten U dient ingelogd te zijn om de kosten in te zien.
Locatie Diverse locaties
Tijdsinvestering 6 lessen van 2 uur
Benodigde materialen n.v.t.
Benodigde ruimte Lokaal op school
(Rij-)ouders / verzorgers mogen de activiteit bijwonen.